-
USAs meste minimalist

Hans hem är långt ifrån inredningsreportage och stylade Instagram-inlägg. Mr Minimalist Joshua Becker trivs bäst i det extremt avskalade. ”Minimalism är det bästa lifehacket”, enligt honom.
– Ja det skulle väl vara det där med jackan då, säger Kim Becker och tittar på dottern Alexa, som pillar på sin mobil och ler.
Joshua ler lite och skruvar på sig. Han tyckte inte att dottern behövde en ny jacka, men mamman och dottern var bestämda så det fick bli ett inköp.
– Jag behövde en ny jacka, säger Alexa.
– Vi skulle åka någonstans där det var kallt och hon frös och jackan var för liten, så ja, hon behövde en ny, säger Kim, fru till Joshua Becker som är mannen bakom den oerhört populära bloggen Becoming Minimalist och författare till flertalet böcker i ämnet minimalism.
I dag arbetar herr och fru ihop. De har hållit ihop på den minimalistiska resan i över elva år. Det startade när deras yngsta barn Alexa var två år. I dag är hon 13.
Jag träffade Joshua och Kim för första gången när vi bjudit Joshua till Sverige för att vara huvudtalare på Caminos Framtidsdag år 2015, och sedan dess har jag följt hans arbete och blogg regelbundet. När jag nu skulle på en längre resa i USA planerade jag in ett besök hos familjen Becker.
Vi ses på det som fungerar som minimalistmakarnas kontor, ett hus i ett villaområde, nära deras bostad i Peoria i delstaten Arizona. Här är det stekhett, trots att det är april och långt kvar till sommaren.
– På sommaren är det ungefär 45 grader på dagen, säger Kim, den av de två som älskar värmen och ville att paret skulle flytta hit från Vermont för sju år sedan.
Huset är oerhört avskalat, ja i princip tomt, utöver ett skrivbord i rummet som används som Joshuas kontor och ett i rummet som används som Kims, samt utrustning för podd-inspelning i ett tredje rum. I det stora köket finns en soffgrupp och ett bord med lite fin choklad i en skål. Inga tavlor, inga mattor, inga dekorationer och inga prylar.
Vi skulle egentligen ha träffats hemma hos familjen, men sonen blev sjuk. Istället visar Joshua bilder från hemmet i sin mobil.

Familjen Beckers minimalistiska kök
– Efter att min bok The More of Less kom ut år 2016 utvecklade jag en 12-veckorskurs där man går igenom rum för rum för att rensa ut, och man fick kursen på köpet när man köpte boken. Folk älskade kursen, så vi utvecklade den till en betalkurs så att alla skulle kunna gå den. Vi kör den tre gånger om året, berättar Joshua, och tillägger att han haft rätt fullt upp med den.
I december 2018 gavs boken The Minimalist Home ut, en bok som baseras på kursen och går igenom 18 olika områden i hemmet – allt från sovrum till trädgården och garage.
– Jag hade fått många erfarenheter efter kursen så jag vet vad som funkar för folk och vad de gillar.
Boken har redan sålt över 60 000 exemplar.
””Beckermetoden” handlar om att gå igenom rum för rum istället för att rensa i kategorier”
Eftersom Kon Mari-metoden varit stor i Sverige och världen över de senaste åren, är jag givetvis nyfiken på vad som skiljer Joshuas rensningsmetod från Marie Kondos. Joshua, Kim och Alexa skrattar till, det är inte första gången de får den frågan. Joshua menar att ”Beckermetoden” handlar om att gå igenom rum för rum istället för att rensa i kategorier, som Marie Kondo gör.
– När du rensar ett rum i taget ser du fördelarna med att äga mindre snabbare. Om du startar med att rensa din bil så kommer du att märka skillnad direkt. Du kommer att känna dig bättre och få ett större lugn, det fungerar väldigt motiverande och du blir sugen på nästa rum. Det var så vi gjorde och det fungerade för oss, men jag antar att olika metoder fungerar för olika personer.
Joshua gillar inte heller frasen ”spark joy” som ett urvalskriterium för vad som ska behållas (vilket är Kon Mari-metodens signum). Hans urvalskriterier är mer syftesbaserade.
– ”Hjälper den här saken mig att nå mitt syfte och mina mål”, är en bättre fråga att ställa sig. De hänger ihop såklart och det tror jag att Marie Kondo håller med om.
Marie Kondo skulle inte heller använda ordet minimalism och uppmuntrar ingen till att bli minimalist, till skillnad från Joshua.
Men vad är då ett minimalistiskt hem, efter att utrensningen är gjord?
– Ett minimalistiskt hem är ett hem som tjänar sitt syfte. En plats som är rogivande och lugn. Det är ett ställe där du hittar vila från världen runt omkring dig, men också en plats som fungerar som en språngbräda och gör dig redo för att möta omvärlden och kunna bidra med ditt bästa jag.

Lika avskalat är det i familjens Beckers vardagsrum
Rent konkret gjorde paret Becker sig av med 60 procent av sina saker och flyttade in i ett hem som var 25 procent mindre.
– Processen tog oss nio månader, om man räknar in garage och källare, skjulet på baksidan och allt. Vi flyttade tre år senare och då gjorde vi oss av med ännu mer …
Joshua menar att minimalism är det bästa lifehacket. Vill man få ett enklare liv, göra av med mindre pengar, göra mer av det man gillar … då är det minimalism som är grejen. Joshua själv har aldrig saknat något han har gjort sig av med.
– Det största och dyraste misstaget var att vi sålde en bil för att sedan inse att vi behövde ha två bilar ändå.
– Glassmaskinen, flikar dottern Alexa in, som blev väldigt upprörd när glassmaskinen plötsligt var utrensad. Då fick det också inhandlas en ny.
– ”Ni behöver mer dekorationer i ert sovrum” sa Alexa till mig nyligen. Hon är den i familjen som är minst benägen att rensa. Sonen har väldigt lätt för det, berättar Joshua.
Men förutom i fallen med jackan och glassmaskinen har livet med utrensning och minimalt med grejer inte skapat några stora konflikter i familjen.
– Vi ville båda äga mindre prylar, så oftast var det inte svårt. Jag ville göra mig av med mer än Kim. Skala av ett lager till. Men jag har alltid kunnat göra mig av med mer av mina egna saker i alla fall. Kim tar hand om hemmet och barnen mer, köper kläder till barnen och saker till hemmet, så jag måste lita på henne. Jag ifrågasätter kanske lite för mycket, säger Joshua och Kim flikar in:
– Jag har koll på storlekar och vad som passar och allt som kommer med det. Vi kompromissar mycket. Jag är mer sentimental – men Joshua är tålmodig med att ta bort sentimentala saker, såsom saker från någon släkting som har dött. Det har aldrig varit en forcerad process. Vi är på samma sida, men kanske inte på samma nivå. Hans sida av garderoben är betydligt mindre än min.
– Ja, jag vill inte att hon ska lämna mig, säger Joshua och skrattar.
Det är lättare att se andras skräp än sitt eget. Och ofta ligger fokus på olika områden. Joshua tenderar att köpa mer prylar som han ”behöver” till jobbet.
– Så är det i alla familjer, man har olika ansvarsområden, säger han.
Kim och Joshua ser inga nackdelar med minimalismen, utöver att processen är hård och svår att ta sig igenom. Man lär sig mycket om sig själv.
– Något som kan vara svårt för vissa, men som jag inte ser som en nackdel, är att det tvingar dig att leva mer i gemenskap. Man behöver låna mer av grannar och vänner. För folk som inte gillar att göra det så kan det vara en nackdel, säger Kim.
Men Joshua ser det snarare som en stor fördel och som en möjlighet för människor att faktiskt mötas.
– Det värsta är när alla har sina egna saker i ett område och inte pratar med varandra.
Joshua berättar om en reporter som ville provocera genom att fråga ”tänk om alla grannar var minimalister och du inte kunde låna en kratta.”
– Jag tror att det skulle bli ett väldigt sammanhållet samhälle där alla inköp skulle vara väl genomtänkta. Där någon säger: jag kan köpa en kratta, så kan du köpa en skyffel. Det är mer en lösning än ett problem, säger Joshua.
Populariteten för minimalism fortsätter att öka. Joshua ser en trend i att mycket i dag handlar om pengar, om att lämna ekorrhjulet och bli pensionär vid 40. Själv driver han en digital tidning som handlar om enklare ekonomi, men han har inga planer på att pensionera sig.
– Nä, det där tror jag inte på. Jag tror inte du blir lyckligare av att sluta jobba. Det handlar mer om att skaffa sig ett meningsfullt arbete.
Originaltext publicerades 10 juni 2019. Foto: Johanna Stål och Joshua Becker
-
Hållbara Sara folkbildar i second hand

Med sin franska vintage-stil är Sara Olsson en uppskattad profil inom second hand-mode. Hennes Instagramkonto @hallbarasara är en riktig inspirationsinjektion. I en intervju med Camino berättar hon om sin egen resa och second hand-världens förändring.
Entusiasmen går rakt igenom skärmen. Som de flesta intervjuer de gånga året så sker även den här via videolänk. Sara Olsson är avfallsingenjören från Luleå som brinner för att jobba med samhällsnytta. Vi har aldrig träffats men ändå känns det som att vi känner varandra när vi börjar prata hållbarhet, secondhand och återbruk.
– Jag kommer från en familj där vi levt enkelt. Kläder har gått i arv och jag har aldrig varit en person som fått mycket nytt. Mode och kläder har ändå alltid intresserat mig. Under gymnasietiden hade jag bara råd med second hand, det var det CSN och mina extraknäck räckte till.
Efter en period med mer pengar i plånboken, ökad konsumtion och jobb på en skokedja landade Sara återigen i de värden som präglat hennes barndom.
– Det som påverkat mig starkast var när jag började jobba som avfallsingenjör för fem år sedan. Arbetet innebär att jag dels är ute på avfallsanläggningen där vi tar reda på resterna av det vansinniga konsumtionssamhället. Jobbet i kombination med att jag fick barn fick mig att verkligen inse allvaret och konsekvenserna av våra dåliga val.
Sara shoppar de mesta second hand, oftast hos välgörenhetsorganisationer, på typiska sommarloppisar, men använder också Blocket, Facebook Marketplace och Tradera. Hon hyr sina barns ytterkläder för att spara tid och pengar och utrymme i förrådet och ärver från vänner och kollegor.
– Jag känner inte pressen att mina barn ska syskonmatcha. Sommarloppisar är perfekt att ta med sig barnen – då kan de själva välja kläder.
Sara köper nästan allt second hand. Foto: privatSara blir berörd av att jag benämner henne som folkbildare. Men det är så hon kan uppfattas. Med inspirerande bilder och knivskarpa texter kring medveten konsumtion, återbruk och slow fashion gör hon information och kunskap mer lättillgänglig.
– En styrka i mitt konto är att jag når ut till en blandning av personer – alltså inte enbart till de som redan är frälsta. Jag får ofta direktmeddelanden från personer som stolt berättar att de köpt sina första second hand-kläder. Människor som skriver och tackar för inspiration och att de nu inte nästan köper något nytt längre.
Vi är båda uppvuxna med de första modebloggarna. Influencers på sociala medier har vuxit fram framför våra ögon och de har stor påverkan när det kommer till konsumtion. När klädkedjor väljer att samarbeta med dem säljer plaggen ofta slut direkt.
– Jag tror att det skulle få en jättestor effekt om fler influencers stolt skulle börja propagera för att använda sina kläder flera gånger. Följare får ofta en kompisrelation till influencers de följer och inspireras och motiveras av vad de gör. Samtidigt vill jag inte komma med pekpinnar – vi är alla en del av det här konsumtionssamhället och det går ju inte att äta cred till frukost.
”De mest miljövänliga kläderna är helt enkelt de som redan hänger i din garderob”
Enligt forskningsinstitutet RISE kommer 80 procent av klimatpåverkan från svensk klädkonsumtion från produktionen De mest miljövänliga kläderna är helt enkelt de som redan hänger i din garderob, framförallt plaggen du använder många gånger. Gillar du att variera dig så är second hand ett bra alternativ.
Det bästa för planeten hade självklart varit om inget mer nytt producerades. Men de flesta vill fortfarande shoppa nya saker och vi behöver möta människor där de är. Shopping är ett beteende som handlar om mycket mer än att vi bara vill ha ”någonting nytt”, menar Sara.
– För många är shopping en social aktivitet – att träffas på stan med en kompis och prova kläder. Kanske vill vi byta miljö från jobbet och tar oss en sväng ut på lunchrasten. Då är det lätt att snurra in på någon klädkedja. Den typen av rutiner och vanor kan vara svåra att bryta.
För det handlar ofta om att ändra invanda mönster. Ett sätt att ändra vanan kan vara att istället gå till en second hand på lunchen och slösurfa på Tradera istället för att klicka hem nyproducerat. Det kan vara ett tillräckligt stort steg för många att ställa om den typen av rutiner.
– Själv älskar jag välgörenhetsorganisationernas second hand och upplevelsen jag får i en fysisk butik. Jag vill känna på plagget och att prova det. Dit skänker jag också kläder. Det är fint om de får stanna i det cirkulära som finns här i Luleå.
Sara Olsson konstaterar att det idag är riktigt svårt att hitta vintage och kvalitetsplagg. Förändringen inom second hand är ett faktum. Utbudet har exploderat men också förändrats.
– Många tror idag att second hand är vad det var för fem år sedan. Secondhand går däremot väldigt snabbt idag på gott och ont. Det är det snabba modet som behöver brytas. Samtidigt är det inte vårt fel, vi som shoppar second hand, att det går så fort och att du kan hitta i princip nya moderiktiga plagg från årets kollektioner.
Sara betonar att det även behövs förändraing på bredare front. Det krävs systemförändringar och hårdare lagar på global nivå för att förändra modeindustrin.
”Idag är vi bättre på att skänka till second hand än att köpa”
Idag är vi bättre på att skänka till second hand än att köpa. Enligt en rapport från SMED, som undersökt svenska textilflöden, skänks det 3,8 kg textil per person till välgörenhet. Däremot konsumerar vi bara 0,8 kg second hand-kläder per år – en siffra Sara hoppas kommer att öka. Idag växer nya trendiga second hand-koncept fram som lockar en bredare målgrupp.
– Visst kan man tycka att det är hemskt att bygga second hand-koncept på ett år gamla kläder – men vad är alternativet? Vi kan ju inte bortse från att det är via konsumtion som folk kan betala sina räkningar. Kan man då skapa arbeten och få ett levande centrum och stadskärna genom att det fylls med återbruk och second hand ser jag bara fördelar.
Mode kan bli mer kreativt genom second hand. Foto: Privat”Vi behöver styra om modeintresset så att det blir mer kreativt igen”
De flesta vet innerst inne att en stor klädkonsumtion inte är hållbart för en själv, planeten eller plånboken. Trots det finns fortfarande fördomar kring second hand och många vet inte var de ska börja. Det bästa är att göra andrahandsmode mer roligt och inspirerande.
– På min mammas tid var modeintresse förknippat med att du sydde dina egna kläder. För så gjorde man på 1960–70 talet och alla hade en egen symaskin. Det är nu på senare tid som mode har blivit förknippat med konsumtion och att köpa nytt. Går du till kedjorna får du ett färdigt koncept serverat. Det är inte kreativt – bara enkelt egentligen. Vi behöver styra om modeintresset så att det blir mer kreativt igen och vi är på rätt spår.
Idag har en slow fashion-rörelse växt fram där fokuset är att peppa varandra. Klädutmaningar, köpstopp och klädvårdstips inspirerar till att göra mer hållbara val och aktivera det du redan har i garderoben. Digitala syjuntor och sykurser lockar tillbaka till hantverket.
Det skänks mycket textil till välgörenhetsorganisationer, men mycket av det säljs inte i butikerna. Endast 20 procent av gåvorna säljs i organisationernas egna second hand-butiker, resterande 80 procent säljs till sorteringsanläggningar utanför Sverige, enligt Naturvårdsverket. Det mesta av de 80 procenten återanvänds eller materialåtervinns som stoppning, trasor och isoleringsmaterial. Däremot är det bara drygt 2–3 procent som återvinns till nya textilfibrer på den globala marknaden.
– Vi får inte glömma att textil återvinning på fibernivå idag än så länge är en testverksamhet. Även om man lyckas återvinna vissa textilfibrer så är det väldigt energikrävande. Dels handlar det om processerna när man ska separera fibrerna och sedan kvarstår de stora miljöbovarna färgning och frakt.
”Det är lätt att bli avtrubbad men jag lägger ganska mycket hopp i det här skräpet”
Sara trivs med jobbet som avfallsingenjör men hon tror inte det är kommuner utan snarare företag som kommer driva förändringen. Hon vill fortsätta arbeta med det hon brinner för och något som växt fram är en vilja att utbilda andra och få folk att tänka till.
– Det är så roligt att du kallade mig folkbildare. Jag ska faktiskt ha en studiecirkel i second hand och hållbart mode. Det jag gillar med studiecirklar är att de skapar beteendeförändringar kring kläder i grupp.
Saras tips för hållbar shopping
- Aktivera garderoben! Vilka plagg, färger och material gillar du? Kolla garderoben. Sälj eller skänk det som du inte använder. Fundera varför du inte använder dem så du kan undvika fler felköp i framtiden.
- Hitta din stil! Utgå från din garderob och gör stilkollage via till exempel Pinterest, där du har färger och snitt på plaggen du gillar.
- Bevakningar och inköpslista. Precis som när man handlar mat ska man ha en plan och strategi för sin stil. Skriv upp vad du saknar och skriv inköpslistor så du vet vad du ska kolla efter second hand. Gör bevakningar på t.ex Tradera och har du exempelvis jeans på listan så börja alltid leta bland jeansen i second hand-butiken.
- Det mest hållbara plagget hänger redan i garderoben. Använd dem, på nya sätt och undvik nyköpsbutiker och e-handel som får dig att tro att du behöver köpa nytt.
Originaltexten publicerades 20 augusti 2021.
Skriven av: Maria Von Wachenfeldt. Foto: privat
-
Jakten på det cirkulära hemmet

Våra hem är fulla av flöden med saker som ska någonstans. Som kanske tillfälligt inhyses hos oss, men som sedan vill iväg. Hur kan vi förenkla för smidigare prylflöden i hemmet och hur kan vi bygga boenden som är mer elastiska?
Det är få som har lika bra koll som Emma Öhrwall på hur man kan leva cirkulärt. I hennes jobb som processledare för Sharing City Göteborg samt ett tidigare ideellt engagemang för att underlätta för delningsinitiativ har hon inte bara fått staden att bli mer cirkulär, utan även sitt eget hem.

Emma Öhrwall sorterar in saker i sin flödesgarderob
Lägenheten är sparsamt inredd, lite minimalistisk och välgenomtänkt. Emma gillar att omge sig med saker som har en historia och som är användbara. En prydlig stapel av en välkänd tidskrift markerar inte bara en känsla för stil utan också en image.
Eftersom Emma är en ”delningsnörd” har hon inrett en så kallad flödesgarderob i hallen. På ytterdörren är symboler uppsatta som visar vilka prylar hon har till utlån. Ett sätt för grannar att få information om vad som finns tillgängligt.
Men det är inte alla människor som har samma möjligheter, kunskap eller tid att organisera och tänka ut bra sätt att skapa bättre flöden i sina hem. Emma är i 30-årsåldern, bor i en etta, har inga barn och har tillgång till storstadens utbud av fixotek och bostadsrättsföreningens bythylla.
”Jag tror på det hyperlokala. Ställen där jag ska lämna eller hämta saker som jag hyr, lånar eller reparerar måste ligga nära mig eller där jag rör mig till vardags.”
– Jag har exempelvis inget bibliotek så nära, så jag är sällan där, säger hon.
Minnen är viktiga för Emma, och hon vill ha en personlig koppling till allt i hemmet. Vintage och antikt ligger henne därför varmt om hjärtat. Prylar med minnen kopplade till sig tenderar vi att ha svårast att göra oss av med.
Lägenheten är full av små samlingar av noga utvalda saker, som den lilla barhörnan där Emma också har drinkpinnar i trä och sugrör i metall istället för plast.
– Mitt hem är som ett museum. Jag har mycket känslomässig koppling till allt, jag vill ha det så. Jag tänker att många glömmer sina prylar. För mig är det bra om de står framme i ”mitt medvetande” och inte göms i lådor på vinden. Och om jag har en vas framme som jag egentligen inte gillar så blir jag irriterad och gör mig av med den. Men jag försöker att inte göra mig av med saker för tidigt. De cirkulerar runt i mitt hem, jag hittar nya funktioner för dem. Det är en balans så att jag inte börjar hoarda.

I andra änden av Göteborg, i Biskopsgården, bor konstnärsparet Pia Hansson och Jorma Huttu, vars hem är fullt av avstannade flöden. Här är pågående projekt och minnen centrala.
”Paret säger att de blivit sådana som folk ofta ger bort saker till, ”för vi tar alltid emot allt begagnat”.
– Jag tycker att vissnande blommor är vackra, förfallet är det intressanta, säger Jorma, och visar torkade blommor som hänger i hela fönstret och står i vaser.
Trots att lägenheten är full, så är deras nykonsumtion nästan obefintlig. Här är ett exempel på ett hem med väldigt långsamma flöden. Lägenheten är byggd som konstnärsateljé och är egentligen inte anpassad för att bo i. Återvinningen hamnar i påsar bredvid diskhon och ett hörn i ateljén har använts som sovrum. Jorma sparar alla kuvert från brev han fått och använder för att anteckna på. En båt från ett gammalt scenbygge står kvar, ett projekt att bygga en stor, ”riktig”, högtalare är stående i väntan på rätt tillbehör. Lagren är fulla, alla förrådsutrymmen fullproppade.
– Ingen lär sig något från grunden nuförtiden, säger Jorma och visar sin samling med modellflygplan. Man måste göra saker för hand, viss kunskap går inte att tänka ut.
Pia och Jorma gillar saker med patina och är kritiska mot nya saker som bara går sönder.
– Samhället är fullt av dåliga grejer och gammal hantverkskompetens nedvärderas.
När det gäller kläder är Pia ”väldigt cirkulär”.
– Jag och dottern ser likadana ut, så vi använder varandras kläder. När något inte använts på tio år så rensas det ut.
Innan vi går säger Pia:
– Det är verkligen dags för oss att göra en rensning.
De flesta av oss lever liv med flöden som är någonstans mitt emellan dessa båda ytterligheter, och för de flesta i dag innebär hemmet en utmaning. Att stå emot masskonsumtionen och överflödet. Att vårda och ta hand om. Dessutom är våra äldre hem inte anpassade efter det sätt vi lever på i dag. Ett exempel är bristfälliga utrymmen för förpackningsåtervinning. Där får vi ofta själva stå för olika kreativa lösningar.
Hur kommer det framtida cirkulära boendet se ut? Utvecklingen av produkter och tjänster går så snabbt framåt att det vi bygger i dag kan vara inaktuellt redan imorgon. Många experter hävdar att framtidens boenden behöver vara mer flexibla, med flyttbara väggar och modullösningar som gör det lättare att plocka isär hus och flytta dem. Andra menar att hemmen behöver bli en mer naturlig del av kretsloppet – plushus med ekosystemtjänster och egen-försörjning på energi. Sedan finns delnings-experter som tycker att vi bör förändra boendet från att vara en slutstation för prylar till ett tillfälligt hem för saker vi lånar och hyr. Få bostadsbolag i dag kan leva upp till de visionerna och få inredningsarkitekter tänker på att göra hemmets flöden mer flytande.
På Kod Arkitekter i Stockholm har man brottats med de här tankarna ett tag. I ett stort Vinnovaprojekt håller de i nuläget på att arbeta med ett projekt som de kallar för elastiska hem. Åsa Kallstenius, chefsarkitekt och innovationsansvarig på Kod Arkitekter berättar att projektet kom ur en frustration kring att beställningarna de fick inte låg i paritet med hur vi borde bygga för att leva hållbart.
– Vi vill inte lösa uppgifter som vi tycker är felaktiga. Ekonomin i många projekt stramas åt och vi krymper alla ytor; den yta som förr ansågs vara en god bostad är i dag halverad, en tvåa är nere på 35 istället för 70 kvadrat. Vi krymper lägenheter och även trapphusen så att dörrar slår ihop med varandra, och den sociala ytan blir trång och obehaglig, om den finns alls …
I projektet ”elastiska hem”, som kommer att utmynna i en prototyp, vill de utmana normen att alla ska bo själva, inte samarbeta och inte umgås eller hjälpa varandra.
– Denna norm känns inte rätt, den går emot vår värdegrund. Människan är en social varelse. Vi måste låta människor mötas. Det har vi alltid gjort i historien.
Åsa berättar om förändrade konsumtionsvanor och hur lösningarna ofta handlar om teknik, inte beteende.
– Vi ser på boendet som statiskt snarare än elastiskt – och det är svårt att flytta, du låser in dig väldigt mycket i en bostadsform.
– Vi måste beställa projekt av oss själva, för vi börjar känna att vi inte gör nytta längre. Vi behöver vara ärliga. Det vi vill se är en ny upplåtelseform där man kan förflytta sig i tid och rum beroende på var man är i livet. Det ska kopplas ihop med banker och lån; ett mycket mer cirkulärt system, där man också kan flytta runt inom fastigheten. Det ska vara lättare att förändra sitt liv, utan att behöva bryta upp och ändra adress.
Rent praktiskt kan det handla om att man betalar för nyttjade utrymmen snarare än för ett fast kvadratmeterpris som i dag. Det blir en mer flexibel gräns vad som är privat och vad som kan delas, där man får tillgång till yta som man betalar utifrån hur man använder den.
– Tänk på allt i livet man skulle kunna dela på. Man kan hjälpa varandra att passa barn, läsa läxor, prata med någon som behöver sällskap, laga något som gått sönder.
Åsa menar att det egentligen inte är något nytt. Vi levde så förr för att vi var tvungna och vi behöver inse att ensam inte är stark.
– Vi har mycket ofrivillig ensamhet och utanförskap i dag, där boendet skulle kunna hjälpa till. Mellan 6 och 10 procent säger sig vara redo i dag att bo i en alternativ boendeform. Kollektivhus är en försvinnande liten del av beståndet i dag och de som finns är eftertraktade. Samtidigt finns där ofta en politisk värdegrund som utesluter en del människor. Vi behöver gå utanför ideologi.
Prototypen för det elastiska hemmet, som de nu jobbar på ihop med 20 parter, ska vara klar om två år.
Hur kommer vi bygga våra bostäder om tio år? Troligtvis med mer flexibilitet, miljötänk och cirkularitet. Frågan är om bostadsbranschen är redo att ta sig an denna utmaning?
Originaltexten publicerades 23 februari 2019. Foto: Tobias Jansson
-
Vill ta förpackningsfritt till Sverige

Milena Glimbovski har fått hela världen att intressera sig för förpackningsfria butiker, efter att ha startat butiken Original Unverpackt i Berlin. Nu vill hon hjälpa svenskarna att göra likadant.
Vad är Original Unverpackt för butik?
– Jag var 22 år gammal och student när jag för sju år sedan startade en förpackningsfri butik. Då trodde jag att vi var den första förpackningsfria butiken i Tyskland, men det visade sig att vi var den andra. Jag startade den för att jag insåg att det mesta av vårt skräp kommer från matförpackningar, och det går inte att komma ifrån, för vi måste ju ha mat. Så jag startade en butik utan förpackningar – där man har med sig egna påsar och burkar och köper i lösvikt. I början hade vi all typ av mat, men slutade efter ett tag med frukt och grönt eftersom det finns att köpa bra, ekologiskt och förpackningsfritt i många butiker. Nu har vi mest torrvaror, kosmetika och några andra produkter såsom jordnötssmör som mals direkt i butiken. Tack vare att andra såg att det går att driva en sån här butik så finns det nu 150 stycken förpackningsfria butiker i Tyskland. Min sambo är väldigt förtjust i Sverige, så vi spenderar en hel del tid här. Då tänkte jag att jag kunde passa på att hjälpa till om det är någon som har intresse att starta en förpackningsfri butik här. Hör av er om ni vill ha hjälp!Vad innebär zero waste egentligen?
– Zero waste handlar om 5R: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot. Det handlar om att minska sitt avfall. Målet är att uppnå zero waste, alltså inget avfall. Men målet är omöjligt att uppnå i dagens samhälle, så det handlar om att komma så långt som möjligt. Det finns några kända zero waste-personer som anstränger sig jättemycket och samlar allt det skräp de genererat under ett helt år i en glasburk. Det vill säga att de har i princip inget skräp alls – men det tycker jag är för extremt. Det krävs så extremt mycket arbete för att nå dit.Originaltexten publicerades 11 september 2019. Foto: Christian Kielmann
-
Operan som ställer om

I december är det premiär för Valkyrian på Göteborgsoperan – ett verk om exploatering av naturresurser, makt och mänsklighet, och del två i Nibelungens ring av Wagner. Projektet har vänt upp och ner på hela operahuset och blev startskottet för en gigantisk omställning på alla områden.
När Göteborgsoperan tar sig an ett projekt görs det inte halvdant. I huset vid Göta älvs strand, där runt 700 personer arbetar, pågår ett mastodontarbete med att göra en miljövänlig operaproduktion.
För ett år sedan det premiär för del ett i Nibelungens ring, ett verk av Wagner bestående av en prolog och tre operor. Göteborgsoperan ska sätta upp ett verk per år fram till 2021. Förra helgen var det premiär för del två: Valkyria.
– Att visa Nibelungens ring är en idé jag har haft länge. Det är ett jättestort projekt som behöver mycket fokus och energi. Man behöver tänka kreativt, sade Göteborgsoperans konstnärliga ledare och regissören till Nibelungens ring, Stephen Langridge, för ett år sedan.
När Göteborgs 400-årsjubileum närmar sig tyckte han att det var ett bra tillfälle att ta tag i ett sånt här projekt. Del fyra kommer spelas under jubileumsåret.
Nibelungens ring handlar om människans exploatering av naturen – och dess konsekvenser.
– Temat är en analogi av vad som händer i världen. Det handlar om två människor som påbörjar förstörelsen av jorden genom att söka makt. Alberich rånar världen på dess naturliga resurser – guldet, och samtidigt tvingas han motta en förbannelse att inte få uppleva kärlek. Det ger honom absolut makt och får oss att reflektera kring: Vad är din avvägning mellan mänsklighet och makt, och vad har vi för oundviklig påverkan på jorden?
Samtidigt finns Wotan, ledare av gudarna som försöker kontrollera världen genom kontrakt och avtal. Han har också snott resurser från världen genom att hugga av en gren av världens träd.
– Dessa två förstör världen men samtidigt sig själva, säger Stephen Langridge, som ser många tydliga paralleller till vad som händer i världen i dag.
Samtidigt som arbetet med Nibelungens ring påbörjades utmanade Stephen huset till att sätta igång ett rejält miljöarbete – att höja ribban.
– När jag kom hit var jag mycket imponerad av operans arbete med hållbarhet. Det kom inte ovanifrån, utan personer från alla olika avdelningar bildar tillsammans en miljögrupp som anger tempot. Det är de som är inspirationen, och då kom idén: kanske kan detta bli ett gemensamt projekt som vi kan göra tillsammans?
Sagt och gjort. Den konstnärliga avdelningen involverades för första gången i projektet och miljöfrågor skulle genomsyra allt. Normalt planeras en opera i taget, men nu planerades fyra på samma gång – för att material, kläder och scen ska kunna återanvändas i alla fyra delar.
– Det är inte konfliktfritt, alla dessa detaljer. Frågor ställs lite på sin spets, men nu har vi mer mandat att ställa fler frågor i konflikten mellan ”bilden, uttrycket och miljön”. Det krockar ibland och frågor uppstår kring vem som tar besluten. Det är den största förändringen, alla dessa interna diskussioner som vi har. Det är ingen lätt omställning, säger Tatiana Bjarne som arbetar i kostymateljén.
Miljövetaren Natalja Koniouchenkova har jobbat med Göteborgsoperans miljöarbete i många år och är den som tar fram fakta, statistik, certifieringar och studerar livscykelanalyser, (LCA-analyser). Hon är stolt över det arbete de lyckats göra och visar upp rapporter, faktablad och nya material: råpapper istället för cellplast till inredningen, obs-skivor (en typ av träfiberskiva) av spillvirke och kanvasmatta i-stället för PVC-matta på golvet.
Hon skrattar lite och säger:
– Ibland måste man som miljöengagerad miljöarbetare vara extra pushig och ta lite fight. Det här med PVC-mattan var en sådan historia. Vi ville inte ha en PVC-matta på golvet. Vi har canvas som vi vill använda istället. Men det blir kanter, kräver mer arbete för att den inte ska rynka sig och innebär risk att någon snubblar. Men vi släppte det inte.
– Projektet har gjort det svårare för en konstnär att säga ”jag tänker inte jobba med det här materialet”, för detta ska vara en miljöproduktion.Hela arbetet har varit en läroprocess och mycket har handlat om att gå tillbaka till gamla tekniker, gamla material och att se vad det finns mycket av lokalt.
– Målarna har blandat sina egna färska färger av stärkelse, tapetklister och pigment istället för plastfärger som innehåller akrylat. De gamla teknikerna gör det också mer hälsosamt att arbeta i. Trämaterial behöver inte flamskyddas lika mycket. Man får med så många problem med plaster – fördelen är att de är lätta att flytta. De gamla materialen är tyngre, säger Natalja.– Scenografen Alison Chitty har tittat mycket på vad som finns lokalt. Hon har besökt ett plats med gammalt byggmaterial där hon hittade träspill som vi gjort nytt material av.
Scenografen fascinerades även över alla kläder som lämnades till second hand, och de har nu valt att använda bara second hand på alla statister och vissa solister. Tatiana Bjarne i kostymateljén har sedan färgat vissa kläder med naturliga metoder i till exempel naturlig indigo, järn och reseda.
En utmaning var de ultravioletta färgerna, som de tvingades skippa helt eftersom de inte kunde hitta något alternativ.
– Guldet var också svårt, säger Natalja. Bladguld skulle läggas på direkt på kroppen på en person och sedan duschas av. Mässing och koppar skulle då hamna i avloppen. Nu är det istället limmad slagmetall på en tunn trikå som går att återanvända flera gånger.Annars är flygresorna det största problemet. Några medarbetare måste flyga från sina hemorter i andra länder, såsom scenografen och dirigenten. Dessutom är Operans danskompani runt och turnerar mycket med flyg.
– Kanske behöver vi ha ett klimatmål per föreställning framöver? Det måste vara ett medvetet val om vi tar in folk som behöver flyga, säger Tatiana Bjarne.Natalja Koniouchenkova menar att det finns en konflikt mellan miljöaspekten och operans uppdrag.
– Det ligger i vårt uppdrag att vara internationella. Det handlar också om att vara stolta över vårt otroligt duktiga danskompani, som ofta blir inbjudna att komma och dansa någon annanstans.Det är också med hjälp av flyget som de kan samarbeta med olika konstnärer, koreografer och regissörer från andra delar av världen.
– Man ska inte behöva resa till London eller New York över en weekend för att se en bra opera, utan det vill vi kunna erbjuda även här hos oss. Men det är inte lätt, och vi diskuterar ofta hur vi ska kunna få ihop de här olika konflikterande målen.
Tatiana Bjarne i kostymateljen är extra intresserad av växtfärgning av kläder och återvinning av tyger.Även om man lätt tänker att opera är tjänstekonsumtion, vilket ofta är bättre än prylkonsumtion ur miljösynpunkt, har en operauppsättning ändå stor miljöpåverkan. LCA-analyser som studenter på Chalmers har gjort visade att det så klart blir mindre påverkan ju fler som ser operan, men annars är den största miljöpåverkan de val som operans besökare gör före och efter föreställningen. Köper de en ny klänning inför premiären, äter de en middag ute på stan, åker de taxi eller spårvagn dit och hem?
Gällande själva operan visade studenternas analys att det var bytet till förnybar energi som var den viktigaste förändringen, ihop med att se över användning av plast på scen och livsmedel i restaurangen.
– Vid populära musikaler är det ofta samproduktion och det delas på utrustningen, säger Tatiana Bjarne. Mycket sparas också, men vissa teatrar klarar inte att hålla lager.Detta gäller dock inte Göteborgsoperan, som har ett eget magasin där de kan förvara utrustning som kan återanvändas senare.
Några som tagit tag i utrustningsfrågan är den Göteborgsbaserade föreningen Returkultur, som föddes ur ett samarbete mellan festivalerna Skogsfesten och Algotfestivalen. Föreningens syfte är att etablera just en returkultur, där tillgång är viktigare än ägande och där det är enklare att återbruka, laga och dela än att köpa nytt. Returkultur håller nu på att skapa en samlingsplats för material och utrustning som behövs vid olika tillställningar som musikfestivaler, teatrar och operor, men också demonstrationer och manifestationer av olika slag.
Thobias Johansson, en av medlemmarna, berättar att tanken är att starta en digital förmedlingstjänst, men också att ha en fysisk lokal där material och utrustning kan lånas ut. Han tycker att det generellt sett finns en vilja hos kulturaktörer att dela på saker och inte slänga.
– Men man har inte resurser för att realisera det. Det finns en del juridik som hindrar: Operan kan inte ge bort saker hur som helst, exempelvis. Då är det bättre att det kommer till en delningspool. Där har vi en roll.
För Returkultur handlar det också om rättvisa och demokrati.
– Institutioner som får en stor del av kulturstödet ska dela med sig mer av sina resurser till andra. Skattemedel borde delas mer rättvist och komma fler till del. Om stora institutioner som operan delar med sig av sin utrustning blir det win-win för alla, säger Thobias Johansson.
När det gäller kulturens miljöpåverkan menar han att det största problemet är besökarnas resor, men när det gäller konserter och festivaler är det också mycket nedskräpning och engångsprodukter som används.
– Ju större evenemang desto större klimatpåverkan. Man behöver stora artistnamn som flygs in. Men jag tycker att vi kanske inte behöver ha så många stora evenemang, utan fler mindre arrangemang som når ut bredare. Skogsfesten flyger aldrig in folk exempelvis; det gör man inte i samma utsträckning i mindre event.
Tillbaka till Stephen Langridge på Göteborgsoperan. Han är ”djupt oroad” över vad som händer med vår miljö, läser mycket om rewilding (att återskapa naturen som den var innan människan började påverka den) och inspireras av miljöföregångare.
– Jag funderar mycket på vad jag kan göra i min roll på operan och på hur konsten kan hänga med i processen, säger han.Opera handlar till 80 procent om att använda en repertoar som redan finns och berättelserna är ibland omoderna. Men det finns alltid olika aspekter av vad det innebär att vara människa att belysa, menar Stephen.
– Vi gör inte agiterande politisk teater. Det är inte vårt mål. Men vi drar samman tusentals människor kring en historia som lyfter blicken, och det är klart vi vill något med det.
Han tror inte att Nibelungens ring kommer förändra människors liv, men hoppas att den kanske får dem att tänka till:
– Jag skulle aldrig hävda att några timmar i operan kommer få alla att ändra sig. Men de kanske tar spårvagnen istället för en taxi hem efteråt.Läs även: Mindre material med digitala mönsterverktyg
Så görs Nibelungens ring:
- Hela scenografin görs av obs-skivor som är tillverkade av spillvirke.
- Måleriet använder för första gången lasyrer som innehåller potatisstärkelse istället för akrylat.
- Istället för att testa ljus med energikrävande lampor i salongen används ett nytt digitalt visualiseringsbord, där man kan testa virtuellt i datorn.
- Stenar görs av 100 procent återvinningsbar kartong med en yta av cellulosa. Efteråt kan de kastas i pappersåtervinningen.
- Eld görs med så kallade ”fake flames”: en ny lösning för teatereld. Istället för fossila bränslen används endast ljus och vattenånga.
- Operan gör eget ekologiskt smink.
- Scenkläderna är främst second hand. Vissa kläder har färgats med växtfärger som naturlig indigo, reseda och järn.
- Restaurang är Svanen-certifierad och jobbar mycket med matsvinn och klimatsmarta måltider.
Nytt inför 2019-års uppsättning:
- Lanserat en ”Klimatutmaning” där operan utmanar sig själv internt och sin publik att sänka sitt klimatavtryck: ”Västra Götalandsregionens mål är att vara fossil-oberoende till 2030. Dit är det 10 år. Målet kan kännas övermäktigt. Men om vi bryter ner det? Om vi var och en minskar vårt nuvarande koldioxidavtryck med 10 procent per år – då når vi ju målet i tid. Vilken hoppfull tanke! ”
- Under hela 2019 har analysarbete utförts kring person- och godstransporter vilket kan leda till implementering av nya rutiner under år 2020.
- I både personal- och publikrestaurangen klimatberäknas alla menyer. Menyskrivning är en avgörande komponent för att minska matens klimatpåverkan. Under 2019 har operan erbjudit utbildning och diskussioner för personal i kök, restaurang och kafé. År 2020 kommer de nya kunskaperna att implementeras.
- Under Framtidsveckan testades det att erbjuda en vegetarisk, fullvärdig basmåltid, och där gästerna hade möjlighet att köpa till animaliskt protein (vilket ändrar ”default-valet” och därmed beteendena).
- Genom klimatväxlingsmedel från VGR:s fond på 170 000 kronor ska vi under år 2019 utveckla möjligheter att växla från av kanalplastskivor av polykarbonat monterade på aluminiumramar, till tjockare och självbärande sandwichskivor helt i papp. (Polykarbonaten som i många år har använts till dekorväggar är inte bra varken ur klimat- eller övriga miljöperspektiv, och kan man med hjälp av pappsandwichskivornas egen styvhet dessutom slippa aluminiumramar finns än mer att vinna.)
Orginaltexten publicerades 2019
Foto: Rhenguldet gestaltas av en person iklädd en dräkt av guld, istället för att vara målad direkt på kroppen som det först var tänkt. Foto: Göteborgsoperan
-
Han flydde från sopstaden

Han är soparbetaren från slummen som utbildade sig till ingenjör och vill hjälpa fattiga att bli självförsörjande på energi. Det här är berättelsen om Hanna Fathy som lämnade sitt kall och sin familj i Kairo för att förverkliga sina drömmar men som istället fastnat på den småländska landsbygden.
“Om alla slumbor satte upp en solfångare på taket eller en biogastank i källaren skulle de snart vara självförsörjande på energi, och politikerna kan stå där med lång näsa.”
Året var 2010. Hanna Fathy hade fullt upp med att ta emot besökare från hela världen och besökte sammanlagt åtta länder för att berätta om sitt arbete i “sopstaden” i Kairo. En av dem som ville intervjua Hanna var den svenska frilansjournalisten Katarina Höije som besökte Kairo tillsammans med fotografen Malin Palm för Caminos räkning. För Katarina visade Hanna upp sin hemmatillverkade biogastank på taket som gav familjen gas till spisen och el till generatorn, och solpanelerna som värmde upp vattnet. I reportaget för Camino som citatet ovan kommer ifrån, berättade han om hur hans takterrass hade förvandlats till högkvarter för en grön energirevolution.
Knappt sju år befinner jag mig i det lilla småländska samhället Stockaryd där Hanna numera bor utan sin familj. Kontrasten mot miljonstaden Kairo kunde inte ha varit större. De delvis förfallna husen och de folktomma gatorna ger känslan av att jag befinner mig i en övergiven spökstad. Hanna dyker upp vid exakt avtalad tid, vid församlingshemmet mitt i byn och hälsar på mig med ett varmt leende. Även om det inte syns på honom förstår jag snart att det döljer sig en stor uppgivenhet bakom den glada fasaden.
– Jag hoppas att detta är sista gången jag blir intervjuad här i Stockaryd, säger Hanna redan innan jag hunnit trycka på inspelningsknappen.
Sopstaden, där Hanna kommer ifrån, är smeknamnet på ett område i utkanten av Kairo som till merparten befolkas av kristna kopter som flyttat till staden från landsbygden. Eftersom kopterna hade svårt att hitta arbete, och inte var rädda för “lite smuts under naglarna” började de försörja sig på att ta hand om och återvinna Kairos sopor. De fick smeknamnet zabaleen, av ordet zabala som betyder sopor på turkiska. Hanna Fathy, som är uppvuxen i sopstaden, tillhör den första generationen av zabaleen som fått möjlighet att slutföra en universitetsutbildning. Han utbildade sig till jordbruksingenjör, med fokus framförallt på maskindesign, eftersom han tycker mycket om och har lätt för matematik, kemi och fysik.
Foto: Linus Englund Men att ta sig vidare i Egypten var tufft, på grund av fördomarna mot honom som soparbetare och kristen. Kontakten med Thomas Culhane, en av grundarna av den internationella plattformen Solar Cities, blev möjligheten till något nytt.
– Thomas berättade om att han ville bygga biogassystem som hjälper människor i slummen att bli självförsörjande på värme och energi. Han frågade mig och mina kompisar om vi kunde donera lite pengar så att han kunde koppla ett system till en familj som bodde bredvid en skola. Jag sa till honom att jag inte hade några pengar, men erbjöd honom istället min tid. Det var så det började. Jag började gå dit varje söndag och han tog mig till platser som han jobbade med, berättade om sina drömmar och förklarade för mig hur systemen fungerar. Efterhand fick han pengar från USAID och då valde han att anställa mig som koordinator för projektet, berättar Hanna.
Även om lönen var lägre än vad Hanna tidigare fått från sitt arbete med sopor tackade han ja till erbjudandet. I samma veva började han också själv experimentera med att bygga system för att ta tillvara sopor för att producera egen värme och energi.
– Det första systemet tog fyra–fem månader för mig att göra. Det sista systemet jag byggde tog mig bara fyra dagar. Jag ville göra det så enkelt så att vem som helst skulle kunna bygga något liknande, berättar Hanna.År 2011 kom revolutionen till Egypten. Det som många hoppades skulle bli en början på en demokratisering av landet blev istället det som tvingade Hanna, och flera andra kristna kopter, att lämna sitt land.
”I mars 2011 kom salafisterna till sopstaden och började skjuta med vapen”
– De hade hört rykten om att vi skulle komma och bränna deras moské, och började bränna ner plast och annat över hela sopstaden. Vi förlorade sju ungdomar. En av dem var en granne som stod mig väldigt nära och några av dem var kompisar. Vi gick ut för att stoppa dem, men vi hade inga vapen och fick ingen hjälp eftersom militären på denna tid stod på salafisternas sida. Efter revolutionen kunde vi inte sova på nätterna. Vi brukade turas om att sitta framför huset på nätterna bara för att skydda familjen eftersom vi var rädda för att någon skulle komma och attackera oss på kvällen. Det blev jättesvårt för mig att arbeta och bo kvar, berättar Hanna.

Hanna började prata med sina vänner om att lämna landet. Vägen ut skulle lite oväntat komma från arkitekthögskolan i Umeå. Under hösten 2011 involverades Hanna som guide när studenter från skolan kom på ett fyra veckor långt studiebesök till sopstaden för ett projektarbete. Tillsammans med tre andra guider fick han en inbjudan om att komma till Umeå för att vara med i projektets efterarbete. Hanna tog resan som en möjlighet till att söka asyl i Sverige. Familjen lämnade han kvar i Kairo med förhoppningen om att de snart skulle kunna återförenas i det nya landet. Nu har det gått sex år, och Hanna väntar fortfarande på besked om uppehållstillstånd för familjen.
Till Småland kom han tack vare en inbjudan av en vän från Kairo som bodde i Rörvik strax söder om Stockaryd och som erbjöd sig att vara tolk åt honom under den första perioden. Han började arbeta gratis inom skogsnäringen i utbyte mot mat och husrum och fick sedan praktik som senare övergick i en anställning på en elfirma i Stockaryd.– Tiden här går inte så fort. Eller man kan säga att åren går fort, men inte dagarna. Det är som en dröm. Jag hade aldrig tänkt att det här skulle kunna hända. Att inte ha min familj här får mig att tänka “vad gör jag här”, säger Hanna.
Att lyssna på Hannas berättelse gör ont. I Egypten var det hans bakgrund som soparbetare och kristen som stod i vägen för honom för att förverkliga sina drömmar. Nu har han fastnat på en liten ort där möjligheterna till att bidra med sin kompetens och engagemang begränsas av samhällets oförmåga att ta vara på Hanna som en resurs. Även om Hanna har ett fast jobb är han långt ifrån sin dröm om att kunna arbeta med att hjälpa fattiga till ett bättre liv, genom att dela med sig av sina erfarenheter från slummen och lära dem om hur de kan bli självförsörjande på energi. Dessutom vill han utbilda sig mer, framförallt inom solenergi. När Hanna kom till Sverige var han väldigt aktiv och gjorde föreläsningar för Chalmers och Sida flera gånger, och han försökte ha kontakt med alla som jobbar med solenergi och miljöfrågor. Men det har tagit på krafterna att ständigt vara den som måste knacka på dörren och det blir dyrt med alla resor. Då och då är det någon som ringer till Hanna och ber honom komma och berätta sin historia, men känslan av att det inte leder honom vidare mot hans dröm har gradvis fått honom att tappa lusten.
– Det känns som att det finns något som jag missar för att komma till det som jag vill göra 24 timmar om dygnet, säger han.
Trots det är det tydligt att Hanna inte har gett upp. I april började han läsa en distanskurs i solenergi på Färnebo folkhögskola. Redan efter första kurstillfället frågade läraren på skolan om Hanna vill vara med och bygga en biogasanläggning på skolan, vilket han svarat att han gärna vill.
– Kanske kan jag bli lärare där, säger Hanna och skrattar.Flera gånger under vårt samtal kommer jag på mig själv med att försöka hitta lösningar på Hannas situation. Precis som många andra som möter Hanna ser jag den enorma kompetens och potential han sitter på. Men jag har inte ett jobb att erbjuda. Att lämna det nuvarande jobbet innebär att Hanna riskerar att äventyra möjligheterna för honom att få hit sin familj, eftersom han måste kunna visa att han kan försörja dem och erbjuda dem någonstans att bo. Därigenom begränsas också Hannas möjligheter att satsa på studierna. Samtidigt är det tydligt att det Hanna skulle behöva är ett nytt socialt sammanhang där han omges av människor som tror på honom och hans idéer. En plats där Hanna delvis kan hämta kraft är i sin tro på gud och hos den lokala församlingen. Hanna hjälper till som tolk på mötesplatsen för andra nyanlända svenskar, vilket han själv beskriver som “en anledning att komma ut från sin lägenhet en gång i veckan”. I övrigt är det genom att läsa som Hanna får tiden att gå på sin fritid.
– Det bästa med att vara här är att jag kan sitta här och läsa utan att någon kan störa mig, säger han.
– Jag tror på mina idéer och på att jag är här för att göra något viktigt. Inte bara för Sverige utan för hela världen kan jag säga. Att dessa ideér fortfarande finns i min hjärna och hjärta, det är vad som ger mig hopp just nu, avslutar han.Fakta: Solar Cities
Solar Cities är en internationell DIY-plattform och en ideell organisation som erbjuder möjligheter för människor, främst i fattiga slumområden, att själva lära sig att producera sin egen biogas och installera egna solpaneler. Mottot är “Ja du kan, och ja, testa gärna detta själv hemma”. En viktig utgångspunkt är att ta vara på avfall för att förvandla det till energi. Organisationen ska inte förväxlas med företaget SolarCity som nyligen köptes av Tesla och som arbetar med att sälja och installera solpaneler världen över.
Originaltext av Caroline Petersson publicerad 2 juni 2017
-
Vad är grejen med växtbaserat?

Vi behöver lära oss laga mat på ett nytt sätt, menar Therese Elgquist, matkreatören som är aktuell med nya boken Växtbaserat. I den lär hon ut grunderna för hur man komponerar menyer utan animalier och mejeriprodukter och ger tips på ingångar till det nya köket.
Therese Elgquist är matkreatören bakom Instagram-kontot @plantbasedbythess, författare till böckerna The new green salad och The new green protein och receptutvecklare för de populära Food Pharmacy–böckerna. I höst är hon aktuell med Växtbaserat, en sorts matlagningshandbok för växtbaserad mat. I tider när allt fler vill äta mindre kött och mejeriprodukter tycker Therese att det behövs guidning kring hur man komponerar menyer som är både näringsrika och goda.
När började ditt intresse för det växbaserade?
– Det började när jag gjorde praktik på tidningen Buffé för fem år sedan. Jag har alltid varit inriktad på grönsaker och när jag sedan började frilansa gav jag ut min första bok The new green salad 2018. Efter det började hela samhället fokusera ännu mer på grönt och veganskt och det kommer ut nya produkter hela tiden. Nu vill jag göra den växtbaserade maten ännu mer folklig.Vad är skillnaden mellan veganskt och växtbaserat?
– Om man benar ut terminologin så handlar veganism om mycket mer än bara vad man äter, i många fall är det kanske först och främst är ett politiskt ställningstagande och en hel livsstil som utgår ifrån djuretik. En livsstill som genomsyrar alla delar i vardagen och livet. Jag pratar om min mat som växtbaserad eftersom jag tycker att det låter inspirerande och tillåtande – och vill bryta loss från alla eventuella förutfattade meningar om vad vegansk mat innebär. Växtbaserad mat handlar, i min värld, inte om att efterlikna kött eller andra animalier, utan om att helt enkelt låta växter få vara just växter eftersom det är då det blir som allra godast! Med lite kunskap om smaker, texturer och näring i växtriket är det inte speciellt svårt. Och så vill jag tro att växtbaserat är något man kan kombinera med annan mat om man önskar det, det finns inga rätt eller fel, medan vegansk kanske är något man gör fullt ut.
Vad skiljer boken mot en vanlig kokbok?
– Det är mer av en matlagningbok som presenterar den nya ”växtmodellen”. Jag har brutit ner ett gäng växtbaserade rätter i dess beståndsdelar och presenterar dem på ett helt nytt sätt.– Jag har träffat många väldigt duktiga kockar som berättat att de upplever det som en utmaning att laga växtbaserad mat. Eftersom denna typen av matlagning helt enkelt inte ingått i deras skolning, i alla fall inte i samma utsträckning som annan matlagning. Det finns med andra ord en stor kunskapslucka, bland både hemmakockar och professionella kockar.
Vad har du på gång framöver?
– I sommar ska jag resa genom hela landet och prata mat, innovationer och matturism. Det kommer bli en miniserie för sociala medier ihop med Visit Sweden. Jag har varit lite orolig kring reserestriktionerna och Corona men hoppas att det blir av.Hur har Corona påverkat ditt arbete?
– Precis som för alla så har många grejer blivit inställda. Men jag skriver löpande recept för Göteborgs Posten och sådana saker har inte ställts in. Många projekt som rör hållbar mat och lokal mat har blivit ännu viktigare och aktuella i och med Corona. Jag hoppas verkligen att vi kommer ut ännu starkare och ser världen på ett helt nytt sätt efter detta.Vad vill du ge för tips till nybörjare på växtbaserad kost?
– Gör det på ditt sätt! Kanske är det att, vad det lider, äta helt växtbaserat, eller att göra det då och då. Oavsett “mål” kanske du kan börja med att lära dig att göra en god hummus, efter ett tag börjar du variera den. Sedan lär du dig växtbiffar osv. Pö om pö kan du få in mer gröna saker i din meny. Lär dig grunder och sedan hur man kan variera dem.
– Jag vill också tipsa om att preppa och förbereda. Och om baklängesmatlagning: att kolla in i kylskåpet och se vad som finns och sätta ihop en meny av det, istället för att tänka: idag vill jag ha soppa.
Hur resonerar du kring att äta mat som kommer från markintensiv odling i tropiska regioner, typ mandlar och cashewnötter?
– Det är supersvårt. Mandlar exempelvis kräver jättemycket vatten. Det krävs att folk vågar satsa på att odla saker i Sverige och att det finns fabriker som kan ta hand om och processa den. Det krävs en större medvetenhet och vi behöver hjälpas åt att ta fram mer hållbara alternativ. Det finns protein i havre exempelvis, det pratar vi inte om. Avokado är trendigt, men det är också ett problem. Kanske funkar det inte att alla äter en avokado per dag?– Acai-bär är onödigt när det finns lingon, fast det anses inte lika coolt. Vi kanske inte måste ha kokos, acai och avocado etc. Kanske kan vi stötta experiment där man odlar svenska grödor?
Vad är din favoritmat?
– Kål funkar alltid. Färsk vitkål med lite rapsolja som bakas i ugnen med rostade bovete ovanpå. Mums.Originaltext publicerad 8 juli 2020
-
Erika Bjerström: ”Den fossila eran är på utdöende”

Ett förändrat klimat ger tydliga förändringar i vår närnatur med mindre snö och fjäll och fler invasiva arter. Klimatreportern Erika Bjerströms bok Klimatkrisens Sverige går på djupet med de här förändringarna. Själv hoppas hon att Coronapandemin kan bli en chans till nystart.
– Reaktionerna har varit som ett slag i magen för de som läst boken. Alla, oavsett om vi bor i fjällen eller i Stockholms innerstad, har en relation till naturen – till de snöiga vintrarna, till blommorna, till skärgården… När vi ser hur snabbt det håller på att förändras så är det jättetungt, säger Erika Bjerström, global klimatkorrespondent på Svt och författare till boken Klimatkrisens Sverige.
I boken har hon rest Sverige runt för att dokumentera de klimatförändringar som sker just nu, inte i framtiden och menar att det är viktigt att vi agerar snabbt.
– De klimatförändringar vi ser nu beror på utsläpp som gjordes för 20-30 år sedan, eller ännu längre bak i tiden. Även om vi skulle idiotstoppa alla olje- och kolkraftverk nu direkt så skulle uppvärmningen fortsätta i flera år framåt.Idén om att skriva en bok om hur klimatkrisen drabbat Sverige kom när hon flyttade hem från USA, där hon varit USA-korrespondent. Hon undervisade på Linnéuniversitetet och bjöd dit forskaren Lena Tranvik, som pratade om hur fjällvärlden påverkades av klimatförändringarna. Och det är just klimatförändringarna i fjällvärlden som påverkat Erika starkast. Det är så påtagligt där.
– Man kan se hur skogen och videsnåren bokstavligen kommer marscherandes upp för fjällsluttningen. Skogsgränsen har klättrat upp 230 meter på bara hundra år och klimatzonerna flyttar uppåt med 11 meter varje dygn. Fjällfaunan trivs allt sämre och fjälldjuren förvandlas till klimatflyktingar som försöker migrera norrut. Gäddan slår ut rödingen, ja fjällvärlden som vi känner den är på väg att försvinna. Det är outhärdligt att tänka på.”Coronapandemin är ett genrep”
Men inte bara fjällen, utan hela Sverige påverkas. Våra kalla vintrar har tidigare skyddat oss mot invasiva arter och smittbärande insekter. När det blir allt varmare får skadeinsekter och pandemier mer fäste. Det kommer innebära fler hälsorisker, bland mycket annat.
”Coronapandemin är ett genrep” sa Erika i en intervju på Norstedts.se. Men kanske är det också ett fönster att ställa om våra samhällen? Hon funderar mycket kring det.
– Corona har gjort oss medvetna om att vi i Sverige inte är skyddade från alla faror. Lika lite är vi skyddade mot klimatförändringarna. Pandemin kan i bästa fall bli en chans till nystart, när enorma belopp tillgängliggörs för att få igång hjulen igen.EU har öronmärkt 37 procent av stödfonderna i pandemins spår till att vara gröna investeringar och allt fler länder avvecklar kolkraftverken. Nyligen nådde oss även drivmedelsföretaget Preems beslut att dra tillbaka sin ansökan om att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Ett beslut som enligt Erika är ”historiskt”.
– Det är en signal på att den fossila eran är på utdöende. Klimatfrågan ingår i den kommersiella verklighet dessa företag nu befinner sig i.Erika exemplifierar med hur omställningen visat sig i flera stora branscher. Kol och olja ska vara utfasade till år 2050 och en tredjedel av världens banker lånar inte längre ut till fossila bränslen. Olje- och energibolaget British Petroleum gick ut för en månad sedan ut med beskedet att de enbart kommer satsa på förnybart, vilket dessutom ledde till att aktien gick upp med 8 procent.
– När omställningen väl börjar kommer det gå snabbare än vi trott. Kolkraften är inte lönsam längre. Sol och vind har blivit så mycket billigare. Det är delvis politikerna som driver på, men näringslivets kommersiella intressen är också med.Överlag så behöver vi mer politisk styrning, anser Erika, som länge har länge varit kritisk till det hon kallar för ”privatiseringen av klimatförändringarna”.
– Även om vi alla slutar äta biff så klarar vi inte klimatmålen. Det är stor börda att lägga på individen. Vi måste ställa om stora industrier och vi behöver politiska styrmedel.
Privat kör familjen biogasbil och har minskat sitt flygande för att ändå bidra och hon har ingen förståelse för de som åker på weekendresor till New York och shoppar. Men det är inte upp till individen att rädda klimatet.
– Corona har gett många av oss ett lugnare livstempo. Många kanske kommer fundera kring vad som är ett gott liv. Det är ett gigantiskt psykologisk experiment och en exceptionell tid vi befinner oss i.Ser du någon skillnad i kunskap och oro för klimatförändringarna beroende på var i världen någon bor?
– I södra Europa är klimatoron mycket högre än i norra. Bor du i Portugal exempelvis är du hårt drabbad av torka och skogsbränder. I Vietnam är det stora vattennivåhöjningar, de märker att klimatet har förändrats. Jag kallar dem för klimatvittnen, de som kan berätta om hur vattennivån gått från en nivå när de var barn till i dag.Tycker du att medier är dåliga på att berätta om det här som händer?
– Ja det tycker jag nog. Jag vill inte peka finger eftersom det gällde för mig själv också innan den här resan. Det krävde djupdykning i forskningen för min del och det var först när jag såg forskarnas studier som jag kunde uttala mig om det. Vi journalister känner oss ofta osäkra som kring vad vi kan säga eftersom en del forskning fortfarande mest är prognoser. Men det som sker här och nu kan vi beskriva.Vad tror du behövs för att vi ska klara detta?
– Det som behövs är ett mycket mer tillitsfull relation länder emellan. Det är ett globalt projekt som kräver mycket samarbete. Därför är det synd att USA lämnar Parisavtalet, för de är världens näst största utsläppsland. De länderna med störst utsläpp behöver gå i bräschen, för om USA checkar ut så är det lättare för andra länder att också göra det.Originaltext publicerad 13 oktober 2020. Foto: Kajsa Göransson
-
”Som en dyr konsult i form av en billig bok”

Hon har studerat på Stanford och Singularity University i USA, varit språkrör för Grön Ungdom, startat företag och varit politisk rådgivare åt miljöministern. Nu ger Rebecka Carlsson ut boken Exponentiell klimatomställning, en management-bok om snabb omställning i näringslivet.
Hur började resan med boken?
– För två år sedan slutade jag starta egna företag för att istället börja jobba mer med etablerade företag. Många större företag började bli intresserade av pionjärt entreprenörskap, nya trender och klimatomställning och jag ville påverka stort. Jag upplever att majoriteten vill göra massor, men att grundkunskaperna om klimatfrågan och om vad man kan göra fortfarande är låg. Boken är tänkt att vara som en dyr konsult fast i form av en billig bok, som alla företag ska kunna ha med sig i sitt arbete.Vad är exponentiell klimatomställning?
– Begreppet fick jag med mig från Singularity University, som grundats av Google och NASA. Jag gick där 2017 och fick lära mig hur vi kan använda kraften i de exponentiella teknologierna för att nå omställning. Det är inte för sent, det är fullt möjligt att ta fram lösningar som skalar så snabbt att vi klarar av det, även om vi har väldigt lite tid. Vi behöver halvera våra utsläpp vart tionde år och till 2050 ha nollutsläpp. Men det är inte bara teknologier som kan förändras exponentiellt utan även värderingar, beteenden och sociala rörelser.Vilka exponentiella teknologier tror du mest på?
– Det beror helt på området. På matområdet kan kemi ersättas av drönare och automatisering som hjälper till att minska besprutning i jordbruket. Den växtbaserade kosten ökar exponentiellt just nu. Inom förnybar energi växer solel exponentiellt och priserna sjunker ständigt, medan kol, olja och gas inte blir billigare. Solcellsbilar kommer nästa år, och det finns massor av intressanta tekniker inom cirkulär ekonomi. Corona har ju också gjort att vi har kunnat se hur värderingar och beteenden skiftat oerhört snabbt på väldigt kort tid.
Hur ska vi får människor att orka med de snabba förändringar som krävs när så många redan är sönderstressade? Hur kan vi skapa exponentiellt mer resilienta livsstilar?
– Det är jobbigt att leva med ständig klimatångest, det är härligare att göra saker för att bidra till mindre utsläpp. Det handlar mycket om att gå till botten med våra egentliga behov ungefär som företag bör identifiera det egentliga kundbehovet. Kan vi skapa lösningar som faktiskt ger oss mer tid över till annat?Hur gör man då?
– Börja med att titta på vilken nisch av hållbarhet du vill göra en skalning av. Den ska väljas utifrån vad du eller ditt företag kan bli riktigt bra på eller redan är det. Fundera på vart ni kan bli världsledande. Blicka inåt. Steg två är att blicka utåt: Vart finns de stora utsläppen i vår bransch eller vart kan vår bransch påverka andras utsläpp? Vad skulle göra det möjligt?Originaltext publicerad 13 oktober 2020


