Transporters allt större miljöpåverkan

Ultra fast fashion, en snabbt ökande e-handel och med det en dramatisk ökning av returer. Det nya landskapet för transporter av våra konsumtionsvaror sätter ljuset på ett område som länge hamnat i baksätet och på nya aktörer som bryter ny mark. 

Transporter av våra vardagsvaror är något som det pratats om ganska lite i miljösammanhang, då transportdelen av en produkts miljöpåverkan anses vara generellt sett ganska liten. Men då allt fler produkter transporteras fram och tillbaka världen över har dess fotavtryck kommit att bli allt värre. Nu har vi dessutom fått se ljuset av så kallad ultra fast fashion den senaste åren och en radikalt ökad e-handel, något som har stora effekter på miljöpåverkan.

Shein ritar om kartan

Under år 2020 transporterades 128 biljoner ton-kilometer varor världen över, en ständigt växande siffra. Trots att 70 procent transporteras med fraktfartyg så ökar andelen via flyg. En av anledningarna är de så kallade ultra fast fashion företagen med kinesiska Shein i fronten. Utöver att företaget är väldigt förteget om sina arbetares arbetsvillkor, företaget består av över 6000 små fabriker runt om i Kina som levererar till Shein, så är deras idé om väldigt snabb leverans en anledning till att mycket fraktas via flyg. Vi vet även sedan tidigare att det är vanligt med 70 timmars arbetsveckor i Kina men att man ändå inte kan leva på sin lön och att arbetsvillkoren i övrigt ofta är urusla.

Shein är idag det ledande lågprisvarumärket i USA och håller på att gå om spelare som Amazon, H&M och Zara. Med 190 nedladdningar förra året är det också världens nästa största shoppingapp. Lär mer om Shein hos podden Digitala draken. Även företag som Aliexpress, Alibaba och Wish har liknande problematik, med massor av små, billiga varor som transporteras hit på lite oklara sätt. Produkterna är ofta av väldigt låg kvalité, med bristande färger och material, och inte sällan trasiga eller missfärgade när de anländer. Att returnera är inte helt enkelt från dessa aktörer, för att inte tala om klimattrist att skicka varan hela vägen tillbaka till Kina, något många inte orkar och istället bara slänger de billiga varorna.

E-handeln – en stor miljöbov

Utöver ultra fast fashion och annan billig import så är just returer inom e-handel ett annat stort miljöproblem.

Mellan år 2003 och 2018 ökade e-handeln med 1230 procent. Nya siffror menar dessutom att e-handeln i Sverige gått upp med 40 procent under pandemin. Ungefär en tredjedel av alla e-handelsköp returneras, i jämförelse med bara 1-3 procentav det som köps i en vanlig butik. Vi skickar varje år tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet, mest inom klädhandeln, där var femte köp skickas tillbaka. Returerna hanteras ofta utomlands, vilket leder till långa och många transporter. En stor del av kläderna kasseras dessutom, eftersom de hinner gå ur sortimentet under hanteringen, enligt en artikel i Forskning och Framsteg. 

E-handeln i sig är svår rent logistiskt att få till miljöbra. Dels så visar det sig att själva affärsidén om snabba leveranser gör det svårt att få till välpackade transporter som i hög grad fyller fordonen. Varorna förpackas i stora emballage och lastbilar kör runt med en massa luft. E-handeln använder dessutom oftare än annan handel flygfrakt. ”Om du som kund köper kontaktlinser från en e-handelsplattform med leverantörerna i Kina kommer de att flygas i en enskild förpackning till Sverige. Särskilt om du väljer snabb leverans. Om du i stället köper dem från en optiker i Sverige, i butik eller via e-handel, så kommer linserna också från Kina, men har gått välpackade med sjöfrakt först och därefter med lastbil”, jämför Pia Sundbergh, expert på Trafikanalys i en artikel i DN. 

Artiklar avslöjar också att företaget Amazon, som nyligen tagit sig in även på svenska marknaden, förstör miljontals oanvända eller returnerade produkter. Allt från tv-skärmar till hårtorkar. Enligt en anställd var företagets mål att förstöra mer än 100,000 oanvända eller returnerade varor varje vecka. ”Overall, 50% of all items are unopened and still in their shrink wrap. The other half are returns and in good condition, ” säger en som intervjuas.

Så transporterna är en viktig del i klimatarbetet, även om många av de stora företagen arbetar aktivt med att minska sina fotavtryck. Själva mängden varor som skickas världen runt är en viktig faktor att tänka in, där återbruk, cirkulär ekonomi, mer lokal produktion och givetvis en minskning av prylkonsumtionen överlag är möjliga vägar framåt. 

Originaltexten publicerades 14 oktober 2022.


Posted

in

by

Tags: