Några delvis ösregniga och delvis solstrålande augustidagar var Camino på plats på Way out West för att dokumentera och delta i den göteborgska hipsterfestivalens gröna satsningar, likt alla andra år. I år var undertecknad även delvis medarrangör till Svensk Lives satsning Greentopia och arrangerade vissa programpunkter i Greentopia Greenhouse, ett växthus på festivalområdet.
Greentopia Greenhouse var en nyhet för i år och där hölls små intima möten med bland annat Gustaf Skarsgård och Johan Neumanen, som höll i ett allra första UA-möte, Unsustainable Anonymous. Det var workshops i aktivt hopp, hållbar garderob, samtal om skav med Isabelle McAllister och klimatpsykologen Arvid Cederholm Askmar och miljöintervju med Annika Norlin av organisationen Climate Live. Växthusets arrangemang var en förlängning av branschkonferensen Greentopia som gick av stapeln på VIP-området under torsdagen och där bland annat en av forskarna från MIT, John E Fernandez, som arbetat med hållbarhetsarbetet på Coldplays turnéer pratade.
Way out Häst -kritiserat samarbete
I övrigt så var det få nyheter på miljöområdet under årets Way out West. Likt förra året trycktes deras logo på second hand-kläder från Stadsmissionen, och deras vegetariska och mjölkfria policy fortsätter. En del reklamsamarbeten möter kritik, såsom ”Way out Häst” ett reklamjippo ihop med ATG, vilket fått djurvänner att skrika högt i panik. Det faktum att stora kommersiella aktörer flankerar vägen in på festivalen ger också en dålig smak, men är troligtvis ett nödvändigt ont för att få festivalen att gå ihop ekonomiskt.
Foto: Johanna Stål

