2 framtidsbåtar att inspireras av

Det börjar röra på sig i båtbranschen. Med kraftfulla och bränsleslukande motorer har det varit svårelektrifierat, men nu återkommer nygamla designkoncept som kan råda bot på utmaningarna.

Att köra motorbåt är ofta en högljudd, skumpig och dyr upplevelse. Att ta sig en sträcka på 50 sjömil kan kosta upp till tusenlappen i bränsle, för att inte tala om koldioxidutsläppen för en sådan resa. Den svenska elbåten Candela (bild ovan) har hittat en lösning på alla dessa problem. Med hjälp av en foil, en slags vinge under vattnet som gör att båten lyfter och skrovet hamnar ovanför vattenytan kan energianvändningen minimeras och samma resa göras på en enda laddning, utan motorbuller eller vågor som slår mot skrovet. Elen för en sådan resa kostar endast 70 kronor, enligt företagets uppgifter. Men båten däremot är desto dyrare med hela 2,25 miljoner kronor.

Seglande fraktfartyg 2.0

Ett 200 meter stort fraktfartyg med en lastkapacitet för 7000 bilar planerar svenska rederiet Wallenius Marine att bygga. Även om fartyget har motorer (bränsle ännu ej fastställt) så är det primära ”bränslet” för framfärd vinden. Energianvändningen beräknas minska med 90 procent jämfört med konventionella fraktfartyg. Planen är att kunna korsa Atlanten på tolv dagar. Dagens fraktbåtar gör samma sträcka på omkring sju dagar, och eftersom tid är pengar kommer detta vara den största utmaningen tror företaget.

– Tekniskt är det absolut utmanande, men den största utmaningen ligger i att få idén accepterad av kunderna, säger Per Tunell, operativ chef för Wallenius Marine till Ekocentrum.se

Enligt rederiet ska fartyget finnas redo att beställa redan nästa år, och första sjösättningen planeras till år 2024.

Originaltext publicerad 3 september 2020


Posted

in

by

Tags: