Så pausar du från mobilen

Summan av lasterna är konstant, låter ett krasst ordspråk. När rökning började fasas ut i samhället introducerades en ny typ av missbruk: mobilknarkandet. Narkomanen känns lätt igen på den krökta nacken och den tomma blicken. Som tur är finns inspirerande hjälpexempel.
Dela artikeln

1. Appar

Det finns, ironiskt nog, appar som kan hjälpa dig med ditt mobilberoende. Med Breakfree kan du kartlägga hur mycket du använder telefonen och olika appar och därefter sätta upp hinder för din användning, såsom att blockera funktioner och appar vid olika tidpunkter på dygnet. En liknande men mer simpel tjänst heter Freedom. Den inriktar sig främst på att blockera distraherande appar och webbplatser i olika tidsintervall.

2. Mobilfria zoner

På några skolor i Storbritannien där mobilförbud testades under lektionerna förbättrades elevernas provresultat med drygt 6 procent, eller motsvarande fem skoldagar extra under läsåret, enligt forskare vid London School of Economics. Dessutom jämnades gapet mellan de sämsta och de bästa eleverna ut, eftersom det hade en större effekt på de elever som hade svårt att koncentrera sig. Kanske är det sådana exempel som inspirerar allt fler restauranger och hotell att införa mobilfria zoner. Det tyska lyxhotellet Villa Stèphanie i Baden-Baden har rum med en ”kill switch” vilken blockerar alla trådlösa signaler in i rummet.
På restaurangen Cava 42 på Nöjesfabriken i Karlstad har man infört en ”mobilgarderob” i form av en liten påse där gästerna kan lägga sina telefoner, som sedan hissas upp över bordet. De som vill testa får till och med 15 procent rabatt på maten.
– Vi vill att en middag här ska vara en stund då man verkligen umgås, får tid till varandra och där samtalen är i fokus. Mobilgarderoben är vårt sätt att ge lite hjälp på traven, beskriver Olle Nilsson på Cava42.

3. Smarta smycken

I ett mindre experiment träffades 35 företagsledare och beslutsfattare i Marockanska öknen för att bli studerade av neurologer – först med sina mobiler tillgängliga, för att sedan lämna dem ifrån sig. Efter tre dagar började deltagarna att anpassa sig: se varandra i ögonen mer, öppna upp och ta kontakt med varandra djupare, skriver Fast Company. De kunde slappna av i konversationer och verkade mer empatiska mot varandra. Utan Google blev diskussionerna mer kreativa med gissningar och skämt – den typ av samtal som skapar band mellan människor. Deltagarna hade lättare att minnas detaljer och många av dem gjorde betydande förändringar i sina liv efter resan, i sina karriärer, relationer och sin hälsa. Studien finansierades av Kovert – ett företag som gör high-tech-smycken som är kopplade till din smartphone och blinkar om något viktigt händer, så att du slipper ta upp mobilen och kolla regelbundet. Du ställer själv in vad du vill att smyckena ska notifiera dig om.
ringly.com