Lyft blicken från prislappen...

Igår deltog jag för Caminos räkning på Miljöaktuellts stora evenemang Social Responsibility Day. Trots att dagen bjöd på en hel del intressant och inspirerande går jag ändå därifrån delvis frustrerad över att vi "står och stampar".
Dela artikeln

Eventet på Clarion Sign i Stockholm hade ett fullspäckat program med hela sju inledande framtidsspaningar, 12 fördjupningsseminarier och avslutande presentationer och panelsamtal. Jag deltog främst på Fairtrades seminarier med representanter från alla de stora livsmedelskedjorna, VD:ar för Svensk Handel respektive Livsmedelsverket och representanter från Swedwatch och Kooperation Utan Gränser.

En stor del av problemet är att de 45 minuter långa seminarier innebär att vi bara hinner skrapa på ytan och att det inte finns utrymme att ventilera de frågor som bubblar upp. Mycket av det som bubblar i mitt huvud är en frustration över att vi ständigt fastnar i att roten till problemen är konsumentens ovilja att betala mer för produkter, punkt. Louise König på Coop berättade bland annat om hur deras satsning på enbart ekologiska bananer på Coop Extra och Konsum inte höll på grund av att det kostade dem för mycket då bananer ofta används som lockvara för att dra till sig konsumenterna. Visst är det så att de allra flesta väljer billigare alternativ så länge de finns och presenteras på ett attraktivt sätt. Våra hjärnor har inte förändrats mycket sedan stenåldern och då var det "bunkra upp" för tuffare tider som gällde. Men vi lever också i ett samhälle som i stor utsträckning styr hur vi beter oss. Så länge vi lever i ett samhälle som ständigt påminner oss om hur mycket pengar "vi sparar" på det ena och det andra köpet är det heller inte konstigt att den delen av våra hjärnor som vill "fynda och spara" aktiveras. Ett samhälle där konsumentsidorna i tidningarna upptas av prisjämförelser och där, inte minst, livsmedelsbutikerna lockar med de billigaste bananerna.

Det var hoppfullt att höra att miljöcheferna för Axfood, Ica och Coop träffas med jämna mellanrum för att diskutera hur de kan samarbeta i frågor som inte är konkurrensutsatta. Jag har ett förslag till diskussion för nästa sådant: att diskutera hur de kan samarbeta för att få sina respektive företag ska sluta lyfta prisfrågan som den centrala i marknadsföringen och istället börja fokusera på goda råvaror, kvalité, hållbarhet och historien bakom produkterna. Menar man allvar med att man vill påverka konsumenten finns det mängder av forskning från miljöpsykologin att ta del av som visar hur vi med hjälp av ex positiv feedback, normer och känslor kan styra människor i grönare riktning...och ta uppmärksamheten från de röda prislapparna.

Harriet Lamb, ny VD för Fairtrade International, var en av de avslutande talarna för gårdagens konferens och den som alla pratade om efteråt. Harriet lyckades att på ett både underhållande och övertygande sätt väcka våra känslor och visa upp vad som faktiskt går att åstadkomma med verklig vilja. Som berättelsen om hur sockerföretaget Tate & Lyle i Storbritannien, vars kundtjänst tidigare mest hade tagit emot klagomål blev total nerringd av glada människor efter beslutet om att företaget bestämt sig för att satsa enbart på Fairtrade-certifierat socker. Kanske är det vi konsumenter längtar mest efter att sluta behöva välja...inklusive de billiga bananerna som slinker med eftersom vi "känner vi behöver spara lite".

Två studenter som tagit fasta på detta med hur man faktiskt kan förändra människors beteende i önskvärd riktning är Stephan Ye och Daniel Falk som på kvällen efter konferensen tog emot förstapriset i Sustainergies hållbarhetstävling för studenter som arrangerades i samarbete med Riksbyggen och HSB. Deras lösning går ut på att man med hjälp av enkla designade postit-lappar ska uppmuntra hyresgäster att ge positiv feedback till sina grannar när de gör något bra för miljön eller andra människor. Genom att på lapparna redan har fyllt i en del av budskapet ges användaren en tydlig vägvisning till hur den ska användas och påminns om något vi är alldeles för dåliga på i vardagen: att peppa och belöna varandra.