H&Ms medvetna kollektion når långt

Dela artikeln

Nu lanserar H&M sin Conscious Collection, en serie kläder som går i ljusa färger med betoning på vitt. I kollektionen används ekologisk bomull, tencel och återvunnen polyester. Samtidigt släpper de sin Sustainability Report för 2010 som visar på stora framsteg på hållbarhetsområdet. Men räcker det verkligen?

Under en pressfrukost, morgonen innan släppet av den nya kollektionen förra torsdagen, presenterade Karl-Johan Persson och Helena Helmersson H&Ms arbete på hållbarhetsområdet. Och det är svårt att inte låta sig imponeras av de stora siffrorna och magnituden av arbetet på området. Idag arbetar 100 personer heltid med bara hållbarhetsfrågor inom företaget. De köpte dessutom under 2010 in 15000 ton ekologisk bomull - vilket gör dem till en av de största köparna av ekobomull i världen.

Några andra saker som jag särskilt reagerade på var deras utbildningar i hållbar vattenhantering som lett till besparingar på 50 miljoner liter vatten i jeansproduktionen i Bangladesh, samt att de samtidigt arbetar politiskt i landet för att höja minimilönerna. Därutöver använder de numera bara återvunnen polyeten i sina bärkassar.

Lite andra roliga nyheter är den nya kollektionen ekokosmetik (jag har dock inte spanat in den ännu så jag kan inte uttala mig om dess innehåll), att de numera har två miljoner produkter certifierade med EU-blomman samt att de tar kemikaliearbetet på allvar och utförde 30 000 tester under 2010. På hemmaplan har företaget också minskat energiförbrukningen i sina lokaler med 8 procent.

H&M har arbetat gediget med miljöfrågorna sedan Ingrid Schulström började 1997. Ingrid som nyligen slutat sitt arbete fick ett hedersomnämnande på Miljöaktuellts Sustainability Day i förra veckan.

Som sagt, de höga siffrorna imponerar, men får mig ocskå att undra - ok om 15 000 ton är ekobomull, hur mycket är det av totalen? Detta var också frågor som lyftes under presskonferensen men som H&M av konkurrensskäl inte vill lämna ut. Även frågor om minimilöner ställdes, där H&M inte vill gå ett steg längre och betala det som brukar kallas "levnadslön" (en lön som är beräknad som att man kan leva på i landet). Och den största frågan såklart: att tillverka så mycket kläder, så billigt bidrar ju givetvis till en slit och slängkultur som är H&Ms affärsidé. För att hänga med i utvecklingen måste deras affärsidé ändras - där bättre kvalitet, högre priser, bättre löner till arbetare ihop med att fortsätta hållbarhetsarbetet borde vara den rätta vägen att gå. Och varför inte inrätta "lagningsstationer" i butikerna, dit du kan gå och laga dina kläder när de går sönder. Då hade jag blivit riktigt imponerad.